Technik...

Circle Surround ist ein an Dolby Surround angelehntes, aber für die Musikproduktion optimiertes 5.1. Surroundformat. Es bietet neben den 3 Frontkanälen echtes Stereo in den hinteren Kanälen und im Gegensatz zu Dolby Surround keine Einschränkung der Bandbreite.

Das Set up im Gogh s.m.p.-Studio und bei unseren Live-Produktionen erlaubt es alle Klangquellen von Stimmen und Instrumenten und/oder deren simultan erzeugte Effekte und Verfremdungen, sowie Signale elektronischer Klangerzeuger, Zuspiele und Samples dynamisch, frei beweglich oder starr und statisch im 360° Hörfeld zu positionieren.

Es entstehen lebendige ortbare Schichtungen, musikalische Umgebungen. Alles sich bedingende und entstehende und sich im Rahmen und Verlauf der Komposition verdichtende erfährt durch die Beweglichkeit des Klangbildes eine zusätzliche Dynamik. Die Mehrkanaltechnik ermöglicht bei einer Orchesteraufnahme stimmige, ausgewogene und sehr differenzierte Ortung der Klangquellen und perfekte räumliche Abbildung.

Die Steuerung der Bewegungen oder die Positionierung der starren Ausspiele erfolgt mittels Joystick-Remotes in Echtzeit oder durch vorbereitete Szenen‚ die aus einem Computer abgerufen werden können. Zuvor surround- encodierte Zuspiele und Samples (PreProduction) bewegen sich durch die Decodierung der vorliegenden 2 kanaligen (Ltotal + Rtotal) Tracks in der Surroundmatrix automatisch.


ITU 5.1-channel reference configuration...

Vereinfachte Dastellung des Surroundsystems




Live Setup...



Die Signale von Instrumenten, elektronischen Klangerzeugern, Effekten und Zuspielen gelangen zur Bearbeitung und Pegelkontrolle in das Mischpult.

Als Quellen können auch alle mehrkanaligen Zuspieler, Sampler oder Laptops herangezogen werden. Für einen fehlerlosen und sicheren Betrieb von Laptops und Samplern wird ein Furman Spannungsstabilisator bereitgestellt.

Entsprechend den Erfordernissen kommt eine analoge oder eine speicherbare digitale Matrix zum Einsatz. Diskrete Audiosignale können direkt in das Ausspiel geroutet oder zuvor in einen Routing-Controller geleitet werden. Nondiskrete, bereits encodierte Audiotracks (Lt/Rt) gelangen direkt in den Decoder.

Die Ausgänge der Matrix sind abhängig vom gewünschten setup und der Art der Performance, des Konzertes oder der Aufführung mit den Eingängen der Signal Controller des P.A. Systems verbunden (als Beispiel die Varianten 1-5). Hier werden sie entzerrt (EQ) und soweit erforderlich mit Limiter und Delay bearbeitet.

Das grundlegende Beschallungssystem besteht aus den 5 Ausspielwegen L/C/R/sL/sR die jeweils mit 2 x 18" und 2 x 12" + 1,5" bestückt sind. Für spezielle Anwendungen gibt es ein geflogenes "Center" und verschiedene Fills sowie Monitore.

...zum Seitenanfang





Signal Routing...

Übersicht: Signalrouting




Spezial Equipment...

RSP HIGH PERFORMANCE DECODER 5-2-5TM

VORDERSEITE:
(1) SETUP
Durch Drücken der SET-UP Taste (LED leuchtet auf) aktivieren Sie eine Sequenz, die auf allen Kanälen ein "rosa" Rauschen hörbar macht. Dadurch sind Sie in der Lage, alle Kanäle untereinander im Lautstärke - Verhältnis abzugleichen.

(2) MODE
Stellen Sie hier den momentanen Betriebszustand des Decoders ein. Wählen Sie SURROUND VIDEO beim abspielen von Videobändern o. Laserdisks (Kinoton), SURROIJND MUSIC beim Anhören von Musikproduktionen (Tape, CD, o.ä.), STEREO oder MONO beim Anhören herkömmlicher und nicht speziell für Surround Sound codierten Tonträger. Der aktuelle Betriebszustand des Decoders wird durch das Aufleuchten der jeweiligen LED angezeigt.

(3) CENTER
Drücken Sie den Knopf, wenn Sie über einen Center - Lautsprecher verfügen (LED leuchtet).Wenn Sie keinen Center - Lautsprecher verwenden, wird das Center - Signal gleichzeitig auf den linken und rechten vorderen Lautsprecher verteilt.

(4) REAR MODE
Dient der Einstellung der Surround - Kanäle. Wählen Sie zwischen MONO oder STEREO, 20 kHz oder 7 kHz Bandbreite (Reduzierung der Frequenzinformation wie bei manchen herkömmlichen Surround - Anwendungen, und zwischen einem normalen (NORMAL) oder tieferen (WIDE) Stereobild auf den hinteren Kanälen. Eine LED zeigt den aktuellen Zustand der drei Funktionen an.

(5) OUTPUT TRIM
Hier können Sie direkt am Decoder die Lautstärke aller Ausgangskanäle einstellen. Verwenden Sie hierzu SET-UP (1).

...zum Seitenanfang


RÜCKSEITE:
Auf der Rückseite befinden sich:
Acht XLR - Anschlüsse für 2 - Ein - und 8 - Ausgänge. Ein Umschalter für Eingangspegel +4dB und -10dB. Ein Sammelanschluß für eine Fernbedienung, mit der die wichtigsten Funktionen des Decoders bedient werden können.
Ebenso vorbereitet ist ein 25 Pin D - Sub Verbinder für die Fernbedienung von den Modi, Master Fader, und VU-Meter für L-C-R-S Monitoring.

Specifications:

Nominal Reference Level:
-10dB, +4dB

Maximum Inputlevel:
+2OdBu

Input Circuit:
Balanced, floating, transformerless

Input Impedance:
42Kohms

Output circuit:
Servo balanced floating

Output Impedance:
Less than 100 ohms

Frequency Response:
20 Hz to 32kHz +1- ldB(typical)

Dynamic Range:
115,5dB (typical)

Noise Floor:
-92dB (typical, A-weighted)

Distortion:
02% (typical)

Power Consumtion:
1.4 amps

Master Level-Range:
84dB

L,R,C,SL,SR,SUB, Output Trim:
unity to -12dB

Typical separation:
L to C | 43dB
C to R | 43dB
LCR to LRS | 59dB
LS to RS | 28dB

...zum Seitenanfang


RSW CIRLCLE SURROUND 5-2-5TM - ENCODER

Der CIRCLE SIJRROUND 5-2-5TM ENCODER ist einzigartig in Technologie und Asthetik. In Verbindung mit dem neuen Panner/Controller unterstutzt der 5-25~Encoder den Tonmeister und den Produzenten mit der Möglichkeit, Klänge frei im3600 Soundfield zu plazieren, und diese für den Zuhörer wieder reproduzierbar zu machen.

Der 5-2-5TM Encoder hat diskrete Eingänge für:
- Links Vorne
- Center Vorne
- Rechts Vorne
- Rechts Surround
- Links Surround
- Low Frequency Effects oder Subwoofer

Die LFE Signale werden hierbei in die L-C-R Kanäle des Encoders zusammengefaßt. Der 5-2-5 Encoder verarbeitet diese L-C-R-RS-LS- Informationen auch von dem neuen CIRCLE SURROUND 5-2-5 Panner/Controller mittels D- Sub 25-Pin Anschluß.
Der Panner besitzt 4 große Joysticks,von denen jeder seinen eigenen Eingang besitzt. Die fünf Outputs eines jeden der vier Joysticks sind elektronisch zusammengefaßt. Diese Signale werden dann auf die internen Busse des 5-2-5 Encoders geroutet. Die Encoder - und Panner- Inputs können gleichzeitig alle benutzt werden. Mehrere Panner können gleichzeitig benutzt werden, womit höchste Flexibilität erreicht wird.

Die Automation der 5-2-5 Panner kann mit der neuen SMPTE/Azimuth Software/Hardware von Audio Dimensions aus 131K erreicht werden. Dieses Programm arbeitet direkt mit dem neuen 5-2-5 Controller. Der Encoder kann mit zwei verschiedenen Modi arbeiten. Der patentierte neue 5-2-5 Mode ist für fünf unabhängige Lautsprecher - Kanäle wie oben beschrieben vorgesehen, wenn der Schalter auf 5-2-5 geschaltet ist. Wenn dieser Schalter umgeschaltet wird, arbeitet der Encoder im klassischen 4-2-4 Format (Mono im Surround), allerdings ohne Frequenz-Beschneidung. In beiden Modi, 5-2-5 und 4-2-4, bleiben alle encodierten Algorithmen voll kompatibel zu allen populären analogen Matrix- Decodern, die weltweit vertrieben werden.

Es liegt am Decoder, welche Reproduktionseigenschaften dieser mit sich bringt. Ein 5-2-5 encodierter Titel kann von einem 4-2-4 Decoder jederzeit wiedergegeben werden. Wenn aber der Decoder nur einen Frequenz beschränkten Monoausgang für den Surround-Bereich besitzt, kann man auch nur ein solches minderwertiges Surround- Signal hören. Wenn ein Titel nun in digital 5.1 Kanal aufgenommen wurde, kann die 5.1 Kanal DA 88 Aufnahme direkt vom DA 88 in die Eingänge des Encoders mittels D- Sub Verbindungskabel eingespielt werden.

Die Outputs des Encoders können nun direkt an die LT- RT Eingänge eines Stereo - Recorders angeschlossen werden. Der resultierende LT -RT- Mix kann nun auf jedem 4-2-4 System reproduziert werden. Das Abhören über einen 5-2-5 CIRCLE Surround Decoder wird hier zum echten Erlebnis. Dick Hardesty (Wide Screen Review), Michael E. Brieden (Heimkino), Peter Finzel (Audio Vision), Detlev Höpfner (Produktion Partner) u.v.a. haben CIRCLE SURROUND getestet.

Namhafte Tonmeister und Produktionsstätten wie der IIRT (Bayerischer Rundfunk), PRO 7, DEWE Audio, BlueByte Software (Computerspiele), Kollosseum Studio Nürnberg, u.v.a. arbeiten bereits mit CLRCLE SLJRROUND, und bestätigen eindeutig die wesentlichen Vorzüge gegenüber den bisherigen analogen Matrix - Verfahren.

...zum Seitenanfang


RSP CIRCLE SURROUND 5-2-5TM Panner/Controller

Der Circle Surround 5-2-5TM Panner/Controller ist unsere Antwort auf all die Wünsche und Anregungen der zahlreichen CS - User für ein Optimum an Handling mit dem CS - Encoder. Aber auch als ~Stand Alone" - Panner/Controller, Audio Signal, Joystick kann dieses Gerät nun zum Einsatz kommen.

Dieses Produkt unterstützt folgende Anwendungen:
Jeder der vier Joysticks hat seinen eigenen Input anliegend auf einem gemeinsamen D-Sub Verbinder, und jeder der Joysticks hat L-C-R-RS-LS- Outputs. Alle zwanzig Outputs liegen auf D- Sub Verbindern an. Die individuellen L-C-R-RS-LS - Joystick - Outputs liegen intern zusammengefaßt zusätzlich auch noch auf einem weiteren D- Sub Verbinder an.

Ein dritter D- Sub - Verbinder ermöglicht die Verbindung zum 5-2-5TM Encoder. Mehrere Panner/Controller können wie gewohnt einfach miteinander gekoppelt werden, um mehr als nur vier Panner für ein Projekt nutzen zu können. Jeder Joystick besitzt seinen eigenen Mute - Schalter und ein ON - LED zur Betriebsstatus Information.

Der Panner kooperiert mit dem Controller mittels D- Sub Verbindern und kostengünstigen Kabeln, welche auch in der Länge nicht limitiert sein müssen. Absolut hochwertige Operations - Verstärker von Analog Devices OP275 und Laser getrimmte 2018T Amps garantieren effektivste Rauscharmut, niedrigstes Distortion Verhalten und Temperaturstabilität.

Der Joystick-Panner kommuniziert mit dem Controller über ein 15 Pin D- Sub Verbinder. Die Länge der Verbindungskabel spielen keine Rolle. Ein 1.8 m Kabel ist im Lieferumfang enthalten. Die Betriebsspannung beträgt +1- 10 Volt.

...zum Seitenanfang


Anschlußmöglichkeiten:

Audio Inputs:
Die L-C-R-LS-RS-LFE Inputs liegen auf einem 25 Pin D- Sub Verbinder an, welcher mit den Kanälen 1 - 6 eines DA 88 MDM arbeiten kann.

Audio Outputs :
Die L-C-R-LS-RS-LFE Outputs liegen auf einem 25 Pin D- Sub Verbinder an, der mit dem Anschluß der Kanäle 1-6 eines DA 88 MDM kommuniziert. Die Anschlüsse, welche mit CH 1- CH 4 beschriftet wurden, sind die individuellen Joystick Outputs. Die vier Joysticks sind auch auf dem L-C-R-RS-LS-LFE Output Anschluß zusammengefaßt

Remote Joystick:
Ein 15 Pin D- Sub Anschluß verbindet die Joystick Remote mit dem Controller. To Encoder: Ein 9-Pin D- Sub Verbinder ist für die Verbindung zum Encoder zuständig.

Expand Input:
Uber diesen 9 Pin D- Sub Anschluß kann ein weiterer Controller für einProjekt addiert werden. Es können unbegrenzt Controller verwendet werden.

I/0 Kabel:
Es werden je nach Länge Multi IN/OLJT Kabel HOSA Serie DTM 16 X und DTF l6Xverwendet.

...zum Seitenanfang


Technische Daten:

Nominal Reference Levels:
+4 dBu

Maximum Input Level:
+20 dBu

Input Impedeance:
30 K-Ohms, balanced transformerless

Output Impedance:
120 Ohms, balanced

Frequency response:
20 Hz bis 32 kHz +1- 1 d13 (typical)

Dynaniic Range:
110 dB (typical)

Distortion:
006% T.H.D.

Mute Depth:
80 dB

Power Input:
9 VAC


Compact English...

Circle Surround® 5-2-5TM Applications Notes No.1 Circle Surround Playback
Compatlbility by Henry J.Root


INTRODUCTION

Four different issues will be explored as we look into the issue of Circle Surround playback compatibility:
1] Playback of stereo recordings in Circle Surround
2] Playback of monophonic programming in Circle Surround.
3] Circle Surround playback of programming encoded with other algorithms.
4] Playback of programming encoded with other algorithms in Circle Surround.

Compatible, adj 1.
capable of existing together in harmony; such as to agree; consist;
congruous, 2.
Denoting a System of television in which colour broadcasts can be received on black-and-white television sets. 2


HISTORY

There are two basic types of matrix surround sound systems. As an outgrowth of one of the quadraphonic Systems of the late 1960's, Peter Scheiber and David Hafler (in separate work) turned the two speakers in front and two speaker behind box into a diamond. David Hafler dematrixed stereo music passively. There wasn't much channel separation, but it was musical.

Peter Scheiber flattened the front a little and created the idea for the home theatre speaker arrangement. He employed active matrix 4-2-4 encoding and decoding and patented the process. Dolby Laboratories licensed the Scheiber patents and called their technology Dolby Stereo. The Circle Surround® 1 5-2-5 System has taken the classic matrix surround process from its grounding in the early 70s and brought it into the late 90s while retaining backward compatibility to all of the 4-2-4 matrix Systems.

...zum Seitenanfang


STEREOPHONIC RECORDINGS REPRODUCTION

If we apply the above definition to surround sound playback, we can say that a recording played back on a surround sound system is compatible with that system if all of the music recorded is heard by the listener. That is not to say that the music is heard in the same way it was by the audience at a Concert- if the recording was of a concert. It is to say that all of the music is represented in the playback. lf that is true then we can say the recording and the Circle Surround playback are compatible.

That is not saying each of several different matrix systems would sound the same. If a non-encoded two-channel stereo recording were reproduced on a two-channel stereo playback system with high quality, full bandwidth speakers and with amplifiers of sufficient power, the music would sound a certain way. If that same recording were reproduced on a Circle Surround 5-2-5 System, it would sound different. There would be three frontal speakers to reproduce the Left, Center and Right channels, and there would be Left and Right Surround information dematrixed from the original two-channel recording. ...since the [C.S] matrix is completely stereo-compatible and indeed is said to enhance ordinary playback, it s entirely possible to sell the recordings as ordinary two-channel software, which is exactly what has happened in many cases.

3 The steering of the surrounds in the Music Mode was quite seamless, and with suitable source material, a very believable, and all-encompassing, soundstage was produced.

4 The number one design criterion in the development of the Circle Surround system was and is compatibility with stereo and with programming encoded with other (4-2-4) systems. lf the same recording ware reproduced through a ProLogic®5 decoder, it would sound different from the Circle Surround reproduction. (Dolby®) Matrix decoders, by their very nature, are not music friendly.

The presence of vocal material pushes the matrix steering towards center-channel, and if your understand how the matrix decoder works, this means that left and right go mono. So while one may hear music effects move around us, the predominant musical listening experience through a matrix decoder is vocal in center and everything else in boring old mono on left and right.

6 Recording engineers should also be concerned with what is actually heard on playback and monitor their recordings in surround. Most engineers and producers don't do this, and they don't know how their recording will reproduce in this rapidly expanding technology nor where certain instruments may show up in the mix.


MONOPHONIC RECORDING REPRODUCTION

lf either of the above mentioned surround systems would be used for the playback of a monophonic program, the signal would be reproduced only from the center speaker. In very basic terms, the center channel is L+R, and L+R = Mono. The signal will come only from the center speaker.

...zum Seitenanfang


CIRCLE SURROUND REPRODUCTION OF OTHER MATRIX RECORDINGS

A number of matrix surround sound systems are on the market around the world that claim to have stereo surround channels. These will not be investigated here. Most manufacturers of such systems have white papers explaining the theory and operation of their own system. lf you are interested in delving into the theories and math involved, get in contact directly with the company whose system you are interested in.

The Circle Surround 5-2-5 White Paper is on our website:
[visit www.rsptech.com]

The Circle Surround 5-2-5 Decoder has both a Music Mode and a Video Mode. The Music Mode was perfected first, and it has no steering or time delay. The panning and instrument locations created in the stereo mix are retained across the three frontal channels. The L-R difference information received location clues from the Left and Right channels for the Left and Right Surround channels.

A delay is not required due to the total cancellation of the front signals from the surrounds. The Hass Effect is not needed as a crutch to force the listeners attention to the front. In the Video Mode the 5-2-5 matrix will offer stereo imaging even with a dominant center channel signal, such as strong dialog. This is very important since a large portion of any video/cinema production will have strong center dialog. The 5-2-5 system will offer greater separation for hard left or right surround to the front channels-better total channel separation.

Programming encoded in the Dolby 4-2-4 matrix format and reproduced in Circle Surround will provide a greater left and right surround dominance. In some scenes a dominant surround pan will produce a dramatic left or right surround impact as in the movies Casper and True Lies where C.S. reproduced pans follow very closely the pans heard from the soundtracks on the DTS® 7 and AC-3® laserdiscs. When the 5.1 channel mixes are converted to 4-2-4, subtle cues are left in the matrix recording; these are detected by C.S. decoder which increases to steering sensitivity when there is dominant surround information and places the effect in the proper surround channel.

The RSP (Circle Surround, ed.) Video Mode stands up very well and in some ways may have been subjectively better - particularly in the way it managed to maintain a wide frontal soundstage to the music and effects under dialog. . . . it is very creditable indeed and appeared to be entirely compatible.

It effectively demonstrated the system s ability to place sounds precisely, anywhere in a 360° degree circle with complete imaging between any two speaker pairs including the left and right rears! ...With this level of spatial accuracy and freedom from coloration available from a matrix device, it brings into question the need for discrete multi-channel systems, especially those that require substantial data reduction. ...I think that the Circle Surround 5-2-5 sets new standards for accuracy in surround sound reproduction.


4-2-4 DECODING OF CIRCLE SURROUND ENCODED PROGRAMMING

Programs encoded using the Circle Surround 5-2-5 matrix will playback compatibly on any of the matrix decoders available today. Obviously, the full bandwidth stereo surround signals encoded using the 5-2-5 format will not be enjoyed when using a 4-2-4 decoder with it's restricted bandwidth monophonic surround channel. The image collapse of the front soundstage pointed out by Michael Karagosian will still occur since it is a deficiency of the musically unfriendly 4-2-4 matrix algorithm and its always dominant center channel.

While the double d matrix has set a standard, of sorts, in the over twenty years since it's commercial release, it is not, nor was it ever, intended for music listening. Several companies are offering other iterations of the basic Scheiber matrix that are not compatible. Careful listening is required.

...zum Seitenanfang


2 The American College Dictionary p1959 Random House, Inc.

3 A new Kind of Channel Surfing by Daniel Sweeney in Home Theatre, March, 1997.

4 RSP Technologies Circle Surround System by Hugh Robjohns, BBC Lecturer at Center for Broadcast Skills in Audio Media October, 1996

5 Dolby, AC-3 and Prologic are registered trademarks of Dolby Licensing Corporation.

6 Michael Karagosian, President, Cinema Group Ltd. In Pro Sound News, 16 March, 1997

7 DTS is a registered trademark of DTS Technology.

8 Circle Surround 5-2-5 an equipment review by Richard Hardeaty in Wide Screen Review, issue 20

[back top...]


CIRCLESURROUND® 5-2-5TM APPLIKATION NOTES NO.2
DVD 5.1 Channel Playback using a Circle Surround 5-2-5 Decoder by Henry J.Root

From the Behind the Scenes section in the Fall, 1997, issue of Stereophile Guide to Home Theatre®, Technical Editor Thomas J. Norton cleared away a lot of unanswered questions and misinformation that has been fostered in other publications in the following excerpt in which he admonishes us to Read the Fine Print: DVD and AC-3.

"Early adopters of the new DVD format are about to discover-if they haven't already - that not all DVD titles contain discrete 5.1 channel Dolby Digital® soundtracks. Instead, some discs have good old-fashioned matrixed Dolby Surround mixes, which must be decoded by Dolby ProLogic (or Circle Surround®, ed.) circuitry for users wanting surround-sound playback. A few titles will even be monophonic.

"What's that?" You thought all DVDs sold in North America had soundtracks encoded using Dolby's AC-3 data-compression algorithm? Well, you're right-they do. We've become so accustomed to thinking Dolby Digital (AC-3) as a discrete 5.1 channel format that we forget AC-3 may be used to encode any number of channels (with or without matrix surround information). Or even one.

"Why would anyone use Dolby Digital (AC-3) data compression to put plain-Jane, two-channel matrixed Dolby Surround, or even mono, on a DVD? Because ordinary PCM digital - the non-compressed audio format you get with CDs and the conventional digital audio tracks on laserdiscs - would use approximately 15 percent of the available data space on a DVD alone-never mind multiple languages. And that's too much. Two-channel, uncompressed PCM audio tracks could be used on DVD for shorter programs such as music videos, but it's highly unlikely that you II see anything but data-compressed audio tracks - Dolby Digital and perhaps DTS® in the U.S. and MPEG in Europe-on movie DVDs where data space is critical.

So we now have two AC-3 encoded tracks carrying matrixed Dolby Surround information (ignoring, the time being, the mono option). To play these tracks back, they must first be AC-3 decoded, then routed through a ProLogic (matrix, ed.) decoder to derive the matrix surround. For most users, this will not be a problem; all DVD players can decode two channels of AC-3 and perform the D/A conversion needed to produce the required left and right channel (LT/RT, ed.) analog outputs. Hook up these outputs to any ProLogic (or other matrix, ed.) processor and you're in business for surround (or stereo or mono) DVD playback. To play back DVDs having full 5.1 channel Dolby Digital tracks, you use a separate digital feed from the DVD player to the Dolby Digital processor.

"Using the DVD players analog outputs for everything except 5.1 channel Dolby Digital will, however, restrict the quality of ProLogic (matrix, ed.) Or mono replay to that permitted by the DVD players on board, two-channel AC-3 decoder and D/A converters. Some high-end surround processors (such as Denon AVP-8000 and the Theta Casablanca) avoid this limitation by accepting the DVD players digital output for all types of DVD soundtracks. These processors automatically (or via a user-control switch) accommodate whatever format is camed by the Dolby Digital data-stream, be it discrete 5.1, matrixed Dolby Surround, or mono.

"Though we've just begun our serious evaluation of the DVD format, the first batch of titles we received from Warner® is an interesting mix of the above possibilities. If you look at the fine print on the bottom rear of a DVD box, you II see what amounts to a thinly disguised code in probably the smallest legible typeface Wrner could find."


Dolby Surround 5.1 = discrete surround
Dolby Surround Stereo = matrix surround
Dolby Digital = mono
[All DVDs can be decoded through a Circle Surround decoder. Ed.]

One word of reassurance for those without 5.1 channel Dolby Digital replay equipment: aside from any two-channel Dolby Surround mixes that may be recorded on DVD and are handles as discussed above, all current players can also internally process the 5.1 channel tracks, when present, to reduce them to two-channel (LT/RT) Dolby Surround (matrix, ed.) mix. This mix is then decoded (it s still in AC-3 form), converted to analog, and routed to the player s analog outputs. These two analog output channels may then be fed to your matrix surround processor and converted for replay in the same manner as any matrixed material.

A number of listening tests have been performed comparing the Circle Surround 5-2-5 matrix decoder (in Video Mode) against the 5.1 channel discrete digital decoders. The worst result was a draw using a DVD during a shoot-em-up segment of Eraser. All other segments of movies compared, using both DVDs and laserdiscs, the Circle Surround 5-2-5 decoder was the clear preference.

There was no contest involving music sources. The Circle Surround 5-2-5 Music Mode did maintain the same frontal imaging contained in two-channel stereo recording, but the listeners heard a hard center channel (without the image collapsing into the mono) and the full bandwidth, stereo surround channels reproducing the non-coherent ambience contained in the music. Using encoded music, it is possible to hear true stereo from the surround Left and Right channels.

Both modes produced a sonic environment that enveloped the listeners with sound that even made converts of hardcore stereophiles. The lack of image wandering caused by the dedicated dominant center channel of all 4-2-4 systems was a real attention grabber. Even though some listeners couldn't verbalize what they heard, they all agreed on the superiority of the Circle Surround 5-2-5 technology.

Richard Hardesty in review of the Circle Surround technology in Wide Screen Review wrote, with this level of spatial accuracy and freedom from coloration available from a matrix device, it brings into question the need for discrete multi-channel systems, especially those that require substantial data reduction. . .

It effectively demonstrated the system s ability to place sound precisely, anywhere in a 380° degree circle with complete imaging between any two-speaker pairs including the left and right rears.


...zum Seitenanfang